Eerste week alleen op pad! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rikst Wassenaar - WaarBenJij.nu Eerste week alleen op pad! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rikst Wassenaar - WaarBenJij.nu

Eerste week alleen op pad!

Blijf op de hoogte en volg Rikst

09 Maart 2015 | Peru, Cuzco

Hola!

Het wordt tijd voor een schrijve! Ben nu dik een week als soloreiziger op pad in Zuid Amerika en heb al ontzettend veel meegemaakt. Nu ik dit opschrijf klinkt dat cliche, maar het is een feit. Nu weet ik wat reizigers bedoelen wanneer ze zeggen al zoveel meegemaakt te hebben! Is natuurlijk een logisch gevolg van het feit dat je je in een vreemde cultuur bevindt, waarin niets vanzelfsprekend is. Over alles is dus wat te zeggen!
Laat ik beginnen bij Madrid, waar ik met Dennis twee chille dagen heb gehad! Onze eerste relatietest muy bien doorstaan (ik ga ervanuit dat ik vanuit ons beide spreek haha!). Ik was ontzettend zenuwachtig toen ik afscheid nam van Dennis, om twee redenen. Allereerst omdat ik Dennis voor heeel veel uren, dagen en nachten niet zou zien! Gelukkig heb ik een HEMA shirt gekregen, met zijn luchtje erin. Iets tastbaars om de eenzame minuten (je zou denken uren, maar dat valt mee!!) door te komen. En ten tweede omdat ik vanaf dat moment toch echt alleen de wereld moet trotseren. Spannend!!
Na een vlucht van 12 uren aangekomen in Lima. Wat een wereldstad is dat he, jeetje. Ik werd opgewacht door een taxichauffeur die ik binnen een minuut gevonden had. Pfieuw! Een taxirit van een half uur gemaakt, waarin ik gelijk een goeie indruk heb gekregen van hoe het leven kan zijn in Z A. Arm! Je hoort erover, maar je weet pas echt hoe dat is als je het met eigen ogen ziet. Door slechte wijken gereden waarvan je denkt als de taxichauffeur met hier uitzet dan ben ik de lul. Veel honden, waarvan de meeste eigen baas zijn, onopgemerkt door passanten. Sporarisch een zwerver of kinderen (veel te laat) op straat. Veel meer afval, slechte huizen, vage winkeltjes met tl licht en ga zo maar door. Wat een chaos ook overal, vooral op de wegen. Alhoewel je het bijna geen wegen kan noemen (overal gaten en niet-asfalt-ondergrond). Heb mijn ogen uitgekeken. En wat een andere geuren ook, opvallend! Overal getoeter, heel normaal hier blijkbaar.
Aangekomen bij mijn eerste hostel, Kokopelli genaamd, was ik doodop. Ik werd kort rondgeleid en daarna plofte ik direct op bed. Nog kort met mijn kamergenootjes gepraat en toen ging het licht uit.
Erg leuk hostel waar ik op mijn tweede avond een leuk feestje heb meegepakt! Zowaar in een Peruaanse club geweest. Eigenlijk niet veel anders dan in NL.
In het hostel twee Argentijnse jongens tegengekomen waarmee ik verder heb gereisd naar Ica en uiteindelijk Huacachina, mijn tweede stop. Ook gelijk in Huacachina splitsten onze wegen en was ik weer alleen. Sowieso wennen om alleen te zijn, maar dan ook echt helemaal alleen, maar nu ook weer nadat ik samen gereisd had. Ik bleef in een idillisch hosteltje met veel palmboompjes, hangmatten, relaxte sfeer, personeel in foute witte polo"s en natuurlijk coconut-cocktails. Huacachina, de oase, oftewel een plekje tussen de heuvels zand! Heel erg bijzonder plekje, waar ik met een jeep over heen heb gecrosst en heb gesandboared. Erg cool. In het hostel andere mensen tegengekomen, dus al snel niet meer alleen! Ook voor het eerst Nederlanders ontmoet, erg lekker om in NL te praten. Praten in je niet-motherlanguage is toch echt veel vermoeiender dan je denkt! Was soms in een gesprek met veel amerikanen, engelsen en "aussies" behoorlijk stil, omdat ik te moe was naast heel hard te luisteren ook nog eens te reageren. Maar dat zal bijtrekken hoe meer ik het spreek. Ook hier honden met optimale vrijheid. Niemand die naar ze omkijkt, niemand die ze beperkingen oplegt. Net als ik: een solo reiziger met optimale vrijheid zonder beperkingen, maar dientengevolge alle verantwoordelijkheid. En dat is erg lekker, maar ook erg wennen. Ik bepaal zelf wanneer ik wat doe. De eeste dagen kon ik nog niet altijd rust vinden in die vrijheid, maar dat komt wel. Daar heb ik volste vertrouwen in.
Na Huacachina een dagje in de stad Ica geweest, met 3 medereizigers uit Engeland en Canada. Die avond toch ook weer wat moois meegemaakt!! We zaten te chillen in een parkje met een aangenaam temperatuurtje, toen een traditioneel geklede groep jongens naar ons toekwam. Jongemannen van een Economiestudie, bepakt met (niet rugzakken dit keer) gitaren, banjos en andere muziekinstrumenten-waarvan-ik-zelfs-na-wikipedia-de-naam-niet-van-weet. Ze begonnen te zingen, waarschijnlijk over de liefde, in het Spaans! Heel erg leuk, jongens van in de 20 die trots beginnen te zingen. Zouden ze in NL ook moeten doen... Steel je de harten van de dames mee, gegarandeerd.
Na Huacachina met een busrit van 18 uur (!) mijn volgende bestemming omarmd: Cusco. Een busrit dwars door de Andes, heeeeel erg indrukwekkend. Dit moet iedereen zien, dacht ik almaar. Maarja dat kan niet, dus heb ik wat fotos gemaakt onderweg! De landschappen maakte de busrit veel minder erg, maar met de oncomfortabele wegen die je overgaat ben je toch na een paar uren wel klaar mee. Alleen maar U en S-bochten, net als die in de vakanties met je ouders naar Frankrijk toen je nog 13 was. Alleen dat niet maar 2 uurtjes, maar 18 uren lang. Ach, dat is ook weer achter de rug!
Nu is het maandagmiddag en heb ik mijn eerste spaanse les achter de rug. Supercool, echt! Ik heb zin om nog veel meer te leren over de taal. Dit hostel is ook super leuk, overal kunst op de muur, evenals teksten als "PIZZA NIGHT" of "Ladies night!" (met daaronder in kleine letters "boys dressed as girls get free drinks too". Nieuwe plek, wat betekent nieuwe vrienden maken. Dus dat ga ik denk ik maar even doen! Was ik al niet de slechtste in, maar als solo reiziger wordt je daar een pro in.

Hoop dat jullie een beetje een indruk hebben van wat ik heb meegemaakt. ZA is awesome!
Chau (niet Ciao want dat is hallo in het italiaans)!

Rikst(je)

ps. Foto"s ga ik ook posten, maar dat later :)

  • 09 Maart 2015 - 21:44

    Brecht:

    Heeeeey kleine grote zus,
    wat leuk om je eerste verhaal te lezen. En inderdaad, wat heb je al veel meegemaakt. Supergaaf!
    Fijn dat je nu een tijdje op dezelfde plek blijft, kan je even bijkomen van alle eerste indrukken.
    Ik ben heel erg benieuwd naar je foto's! Nou, houd ons op de hoogte, ik denk aan je. Heel veel liefde vanuit Ljouwert!

  • 09 Maart 2015 - 22:20

    Louis:

    Pracht verhalen, ik krijg een veel beter beeld van je reis en wat heb je al veel gedaan in die korte tijd man! hou ons op de hoogte, erg leuk die verhalen! knuffel!

  • 10 Maart 2015 - 08:13

    Marion:

    Wat een stoer vriendinnetje heb ik toch!!
    Ik ben trots op je! Heeeeeeeel veeeel liefde van mij! <3<3<3<3<3

  • 10 Maart 2015 - 09:00

    Judith:

    Lieve Rikst!

    Gaaaaf! zo kan ik in verbeelding een beetje met je mee reizen want inderdaad; het klinkt alsof iedereen een keer dat spektakel daar mag zien! Te gek!
    Je schrijft ook zo leuk. Geinig!

    Heel veel liefs en geniet van al het moois!

    Judith

  • 10 Maart 2015 - 10:03

    Hanske:

    Hoi Rikie,

    ferdorie fanke, Wyne bin best wat grutsk op dy en in bytsje jaloers.
    Ik soe sa wol yn dyn fuotstappen tredzje wolle . Dyn wize fan skriuwen is in aardichhyt om te lezen. Sa maklik en enthousiast skreaun mei each foar details en sa no en dan in persoanliek bespiegeling. En wat binne wy grutsk hoe asto dy der troch hinne slagst yn in frjemde omjowing. Mei iepen fizier it frjemde temjitte gean.
    Do dochst it sa mar efkes.
    Genietsje der fan en wy genietsje mei dy.
    In hiele protte tutten fan Einte, Mem en Heit.


  • 10 Maart 2015 - 13:45

    Jam:

    Hai Meissie,

    Wat een super cool verhaal, en wat een mooie indrukken/belevenissen heb je al geschreven voor ons de thuisblijvers.
    Ik ga er van uit dat het een hele mooie reis gaat worden, de start is gaaf.
    Veel succes met de taal en zie uit naar je foto's, knuffel, ik ben zo trots op je.

  • 10 Maart 2015 - 13:54

    Nynke:

    Hee stoere rikst!!
    Wat leuk om te lezen oer dien eerste avonturen op dien soloreis. Ik wit nog hoe wy samen op it balkon mei een wientsje oan it fantaseren wien oer uzze reisplannen, en no sist do der mar mooi! En wat hast al folle meimakke. En hiel folle succes mei dien spaanse lessen, ik hav der alle vertrouwen ien! Komt helemaal goud mei dy. Oh en wol foarsichtig weze hi famke, ik jer soms enge verhalen oer sud amerika... mast mar wat freon meitsje mei stoere sterke mannen ;).
    Heeele dikke tut en kroep ut Australia! XXX

  • 10 Maart 2015 - 16:49

    Johannes En Femia:

    Zo, ex-collega, wat een verhaal!
    Wat schrijf je mooi, net of je erbij bent;).
    Veel reisplezier.

    Mei groetnis

  • 11 Maart 2015 - 17:31

    Siemke:

    Hoi Rikst,
    Wat een avontuur!
    Leuk dat wij het zo een beetje mee kunnen beleven.

    Groet út Oentsjerk

  • 14 Maart 2015 - 14:10

    Carin:

    WoW rikst! Wat een mooi verhaal! Ben nu al weer heel benieuwd naar de volgende! ik droomde zelfs een beetje weg.... Zag mezelf ook al zitten met een cocosnoot cocktail ;) Liefs Carin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Mijn eerste reis

YEAH!

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2015

Two sisters, two brothers

10 Mei 2015

Sweet surrender

09 April 2015

Focking bueno!

09 Maart 2015

Eerste week alleen op pad!
Rikst

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 4287

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 30 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: